slide show

SKRIVET: 2009-10-31, kl 19:22:00 | PUBLICERAT I: - Porträtt/Människor

Vem är jag?


Om mig.
Jag heter Karolina Mattsson och föddes en varm sommardag i juli 1994, tillsammans med min tvillingbror Klas. Jag bor i Karlskoga, mitt emellan Stockholm och Oslo, har bott här i hela mitt liv. I min villa bor jag tillsammans med min mamma, pappa och tvillingbror. Jag har även två äldre halvsyskon, Anna-Lena (bosatt i England) och Stefan. Min mamma kommer ursprungligen från Finland vilket gör mig 50% finsk.

Utbildning.
Jag har precis tagit studenten från Naturvetenskapliga programmet på Bergslagsskolan (eller Möckelngymnasiet) i Karlskoga. Anledning till varför jag läste NV var från första början för att ha "så många dörrar som möjligt öppna". Jag visste inte vad jag ville bli helt enkelt och tänkte brett. I början på 2011 insåg jag att jag ville bli något inom geografi (favoritämnet) och jag fastnade för geograf, geolog eller något liknande. Nu är det mitt mål och då är jag glad att jag valde NV som utbildning. Går allt som planerat ska jag antagligen studera geovetenskap i Stockholm senare :)

Intressen/egenskaper.
I hela mitt liv har jag varit en "estetisk" person. Musik, teckna och fotografi är något jag brinner för. Jag älskar även att resa, att upptäcka världen. Förutom detta så gillar jag att samla kunskap och är intresserad av teknik.
  • Teckna/rita: Jag har ritar sedan jag kunde hålla i en penna för första gången. Det är något som gått i min släkt från min mor, till min syster, till mig. När jag var mindre ritade jag ofta serier eller fantasigubbar, eftersom min fantasi var väldigt stor på den tiden! För ungefär fyra år sedan börajde jag rita mer seriöst med blyerts, kol och grafit. För runt tre år sedan bestämde jag mig för att bli duktig på porträtt/ansikten och det är nästan det enda jag ritar nu för tiden. Tecknandet, för mig, är stresslindrande och lugnar verkligen ner mig. Jag har inga planer på att någonsin ge upp det.
  • Fotografi: Jag fick min första kamera julen 2006. En töntig, relativt dålig kompaktkamera. Den dög mycket väl då, och jag tog mest bilder på mina vänner eller platser. Alltså inget "seriöst" fotograferande. Jag köpte en bättre kompaktkamera i början av sommaren 2008 (den andra gick sönder) och eftersom den var bättre, så började jag fotografera lite mer på riktigt då. Fick några bra bilder ibland, men idag anser jag de rätt så amatörsmässiga ;) Min första systemkamera (Canon EOS 1000D) kom julen 2008 och då började bilderna bli i bättre kvalité. Jag höll visserligen på att lära mig en hel del fortfarande. Och efter två år köpte jag Canon EOS 550D vid julen, då jag ansåg att mina bilder behövde ta ett steg längre. Jag älskar min kamera och den tar bilder i toppkvalité! Idag fotograferar jag allt som ser intressant och vackert ut i mina ögon. Och framförallt för att skapa minnen av livet.
  • Resa: Min familj har rest mycket sedan jag föddes. Jag har sammanlagt varit i 18 olika länder på 18 år, vilket är ganska imponerande. Alla i Europa dock. Jag antar att det är allt detta resande som gjort mig så intresserad av språk och geografi. Alla resor har gjort mig till en lätt imponerad person, och jag uppskattar världens skapelser. Sedan min resa till Island sommaren 2009 har min syn på världen förändras. Landskap och naturfenomen intresserar mig enormt sedan dess och vackra vyer kan göra mig mållös. Island har sedan dess blivit mitt absoluta favoritland och jag har redan gjort två besök där under min livstid. Längtar verkligen tills nästa gång jag återvänder!
  • Musik: Jag lyssnar på musik varje dag. Det är som mat eller sömn, det håller mig igång. Jag har själv spelat akustisk gitarr sedan ungefär sex år tillbaka och är för det mesta självlärd (förutom en halvårs grundkurs). Men så fort jag får tid för mig själv strömmar min telefon musik ur mina hörlurar. Min musiksmak är realtivt bred. Min last.fm skulle beskriva den med electronic, indie, alternative, rock och dance. Mitt absoluta favoritband är Sigur Rós, och jag kan aldrig få nog av deras magiska musik. Kolla gärna in min last.fm för att se vad jag lyssnar på :)

Det finns en hel del att berätta om mig, men jag tror att det här sammarfattar mycket om vem jag är som person. Undrar du något så får du gärna skriva en kommentar till mig så ska jag göra mitt bästa att ge dig ett bra svar ;)
Tack för att du tittar in här, känn dig som hemma!