slide show

SKRIVET: 2009-11-02, kl 18:13:00 | PUBLICERAT I: - Teckningar

Tecknarmaterial


Det här använder jag mig av när jag tecknar. Ritblock, pennor (riktiga tecknarpennor), ett ordentligt sudd, stompf, knetgummi, ritkol och fixativ. Tro mig, allt är faktiskt nödväntigt.


Ritblock
Jag använder mig av ett ritblock med tjocka ark i A3-storlek. Tycker mer om den storleken än t ex A4. Man kan rita mycket större och noggrannare med större ark.

Ritkol
Min mamma köpte mig "finskt ritkol". Det är som kolpennor, fast... riktigt kol, typ. Man gör streck där man vill ha skugga, och smeter ut med fingret (gör i alla fall jag) och det ger jättefina skuggor. De ser bättre ut än att skugga med vanliga pennor.


Tillbehör
  • Stompf: ett skuggobjekt. Ser mycket ut som en penna. Det är bara att skugga med pennan och sedan dra med stompfen. Jag personligen skuggar hellre med fingret, då stompfen ger sådana kantiga skuggor. Däremot så är den bra om man gör ögon eller något, då man vill skugga väldigt lite.
  • Suddgummi: köpte mig ett ordentligt suddgummi. Det är rundade kanter och ett material som tar bort mycket bättre än ett vanligt sudd. Smidig och skön att hålla i.
  • Knetgummi: perfekt vid borttagning av lite för mycket skugga och sådant i trånga ställen där man inte kommer åt med suddet utan att förstöra allt inom den närmaste centimetern.
  • Pennvässare: en som kom med mitt pennsett. Den är riktigt vass och gör mina pennor riktigt vässade.
Ritpennor
Jag har massvis med pennor. Bara 2H, HB, 2B, 4B, 6B och 8B förstås. Tror att jag har tre av varje storlek. Men alla är riktigt bra pennor, från skisspenna till riktigt mörk penna. Jag använder aldrig vanliga blyertspennor när jag ritar.


Fixativ
Till att spraya bilderna när de är klara. Fungerar på blyerts, kol, grafit mm. Hindrar bilderna från att kladda av sig och gör att de håller sig i ett bra skick. Spraya när du vet att du är helt klar, det är svårt att sudda efteråt.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara ditt namn

E-POST

URL

Kommentar: