slide show

SKRIVET: 2011-09-14, kl 19:04:52 | PUBLICERAT I: - Tips

Lite magi i Lightroom


Helt oredigerad bild

Jag tänkte visa lite hur jag gjort när jag redigerat bilderna sen i helgen. Jag har bara använt mig av Lightroom 3.4 (så smidigt). Eftersom kameradisplayen visar något annat än datorn så krävs ibland mycket redigering, vilket var detta fall. Hittade inte någon passande miljö för temat så mycket fick behandlas i efterhand, vilket jag tänkte på under fotograferingen. Därför hade jag inte för många inställningar på kameran när bilderna togs.


Nu har jag ändrat lite i färger och ljus. Jag har dragit ner lite på exponeringen och intensiteten men ökat kostrasten. Dessutom har jag gjort bilden lite kallare än vad den var från början.


Klarhet och ljus/mörka toner har lagts till. Dessutom har jag dragit bort mycket av mättnaden men också tillsatt lyster för att inte tona bort färgerna helt.


Eftersom jag vill ha en mer "höstig" miljö, och gärna mörkare, gjorde jag de gröna färgerna mer orange/gula. Jag ökade högdager och gjorde den svagt röd/orange för att ge en varmare ton i ansiktet.


Jag beskärde bilden en aning och drog ner mättnaden lite till. Bilden fick mer skärpa och jag jämnade ut det med lite luminans för att göra huden jämnare och ta bort kornigheten. Gav bilden mörk vinjettering.


Jag avslutade bakgrunden med att ge lite mer kontrast och vinjettering. Jag "brännde" runt ögonen och på läpparna. Använde "irisförbättring" på ögonen för att ge dem mer styrka och liv. Avslutade allting med att minska mättnad ett hack till. Klar :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara ditt namn

E-POST

URL

Kommentar: