slide show

SKRIVET: 2011-11-29, kl 16:46:56 | PUBLICERAT I: - Porträtt/Människor

Cirkus i stan


"Jag brukade ofta drömma om att jag själv var en cirkusartist. En som skulle rida på hästar. Jag skulle bära vackra och ståtliga kläder som skulle skimra i strålkastarnas ljus, och som skulle få publiken att häpna. Jag skulle vara en av de bästa på det jag gjorde och människor skulle se fram emot mina nummer, och prata om hur magnifik jag var efteråt. Min verklighet var en helt annan förstås. Jag hade inget riktigt hem, inga föräldrar eller syskon. Jag bodde på barnhemmet i stan, men jag rymde ofta. Ingen var riktigt min vän på hemmet, och jag trivdes bättre för mig själv. Jag gillade äventyr och brukade ofta komma på mina egna sagor och ge mig ut på spännande upplevelser. När tivolit var i stan var jag alltid där, fast bara utanför tältet förstås. Jag hade aldrig tillräckligt med pengar för att faktiskt få komma in. Dessutom visste jag inte ens om de skulle släppa in en tolvåring utan vuxet sällskap."

Jag har varit med om det overkliga att vinna en tävling! En novelltävling dessutom. Den hölls i stan där flera hundra elever i min ålder deltog, och jag var en av de tio bästa. Gissa hur chockad jag var i söndags när jag fick reda på det. Ovanför är ett stycke från det jag skrev.

Kan berätta att man fick välja på fyra olika teman som hade något med Karlskoga att göra. Jag valde "Cirkus i stan", för de andra verkade svåra. Vände mig genast till min kära vän och modell Linn för hjälp om idéer och kort därpå var jag igång och skrev en fyra sidor lång novell. På fredag är det prisutdelning och jag kommer bli tilldelad 1 000kr, bokpris och diplom. Känns helt otroligt :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara ditt namn

E-POST

URL

Kommentar: