slide show

SKRIVET: 2010-10-08, kl 22:13:35 | PUBLICERAT I: - Landskap

Önsketänkande






Jag älskar verkligen Island. Jag önskar faktiskt att jag vore islänning. Om inte annat hade ursprung därifrån. Har ni tänkt på vilket otroligt vackert land det är? Hur denna ö skiljer sig så från resten av Europa?
Jag var där för snart ett och ett halv år sedan, alltså juli 2009. Jag hade precis börjat intressera mig för Island då, jag hade liksom läst på lite och hört mycket från min bror. Men redan i mellanstadiet så var just Island lite intressantare än alla andra länder vi jobbade om på geografin. Jag fick också bättre resultat på ett prov jag hade om Island än de andra prov på norden. Då var det förstås lite mer av mitt undermedvetna. Men jag åkte dit i alla fall förra sommaren, förväntansfull från de jag hört och läst. Och levde det upp till mina förhoppningar? - Det var 100 gånger bättre än vad jag väntat mig.
Island känns på något sätt som en annan världsdel för mig. Med tanke på deras natur och sätt att leva så känns det inte som en ö som ligger en bit ut ifrån Norge. Det bor 320 000 människor totalt på Island (väldigt lite) och de allra flesta bor längs med havet, alltså väldigt få inne i fastlandet. Det finns liksom inga städer på den inre delen av ön. Island är lika högutvecklat inom tekniken som Sverige eller England, men när du väl är det känns det inte så. Det känns som om du åker ifrån datavärlden och hamnar i ett paradis med uråldrig natur. Laguner, vulkaner, glaciärer, vattenfall, gejsrar... Det är som en tidresa tillbaka i tiden.
Isländska är äldre än alla de andra nordiska språken. Man har bevarat så mycket av det fornnordiska språket, jämfört med svenskan eller norskan som tillslut togs över av tyskan. Och ska jag vara ärlig så gjorde isländskan inte så stort intryck på mig första gången jag hörde det. Men efter att varit där, och framförallt lyssnat på isländsk musik så växer det otroligt mycket för en. Idag tycker jag det är världens finaste språk, just för att det är så väl bevarat och vackert. Jag vill kunna prata isländska, inga tvivel om det. Kunde jag, så skulle jag läsa det i skolan, eller på fritiden. Jag vet att det inte skulle göra någon speciell nytta för mig som engelskan eller så, men det gör mig inget. Att kunna prata språket är bara så massivt för mig. Jag får ju liksom lära mig ett uråldrigt språk! Men istället sitter jag på Youtube och Wikipedia, vilket är mycket svårare. Det finns inga grunder som du lär in och sedan kommer ihåg. Allt du gör är att lyssna och repetera, och det kommer inte sitta kvar i längden. Jag har försökt lite i alla fall, vad mitt tålamod klarar av. Jag har lärt mig alfabetet, och hur vissa bokstäver uttalas. Jag har lärt mig enkla fraser, bara för att kunna något. För att känna att jag kan det enklaste.
Så åker du till Island, vad ska du se? Vad bör du se? Allt. Försök hinna med så mycket som möjligt. Åk på turer till allt det här som är speciellt för Island. Upplev naturen, för det kommer utan tvekan vara det vackraste du sett. Åk på valsafari, upplev Reykjavik, bada i varma källor. Vad du än gör, så är resan dit värt vartenda öre. Jag har viljat återvända sedan jag satte mig på flygplanet därifrån, och förhoppningsvis dröjer det inte länge innan jag är där igen. Island är Europas vackraste land.

Tyvärr så hade jag inte lärt mig min kamera ordentligt när jag var där, och fick inga bättre bilder än "turistbilder".
Eftersom Sigur Rós gör den vackraste musiken på denna jord så ska även världens finaste låt Hoppípolla få chansen att strömma ur dina högtalare.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara ditt namn

E-POST

URL

Kommentar: