slide show

SKRIVET: 2010-08-02, kl 17:33:32 | PUBLICERAT I: - Dagen i bilder

Putte i Parken 2010 - glädje, skratt och en massa regn


The Ark


Neverstore och Kitty Jutbring


The Sounds

Timo Räisänen


Amanda Jenssen


The Hives


Kajsa och Ida - jag fullkomligt älskar er. Putte i Parken 2010 kunde inte ha blivit bättre.

Dag 1 - 28 juli
Första dagen på Putte och hur taggad var man inte?! Vi gick dit vid tre-tiden då det öppnade men var tvugna att gå tillbaka hem till Ida och lämna min systemkamera (supergay att man inte fick ha det) och paraply. Tur att Ida har en långzoom som är den perfekta kameran till festivaler! Sen återvände vi och tittade på Carolina Wallin Pérez och Tomas Andersson Wij (eller vi satt i närheten och lyssnade) Magen började kurra och det blev en promaned till McDonald's för en "festivalmeny". På vägen lyckades även Ida sälja sina solglasögon för 100kr, lulz. Kajsa kollade på Oskar Linnros medan Ida och jag tog en sväng till Kronhallen och hem till henne. Vi var sedan snabbt tillbaka för att se The Ark som var sjukt bra och (enligt mig) och helt klart dagens bästa framträdande, Europe visade sig vara dygntråkiga att titta på :) Fötterna värkte som bara den kvällen. Vi mattegenier räknade ut att vi gått/stått i åtta timmar, och suttit ner i två. Det är vad festival handlar om!

Dag 2 - 29 juli
Ida och jag vaknade hos mig strax innan ett och mötte upp Kajsa vid fem för att se Neverstore klockan sex i regnet. Kajsa kanske inte var lika taggade på att se dom som Ida och jag var, då vi båda var old fans. Eftersom det var P3 sommarsession de var med i så bjöds de på glass, öroproppar och en fotografering med bandet efter deras spelning. Bilden var ful som bara den då vi var genomblöta och så, men skit samma :) vi åt sedan middag hos Ida och återvände i lagom tid till The Sounds som också var helt grymma på IP. Klockan 22:00 ställde vi oss i Dalen och väntade i en halvtimme på våran älskade Timo Räisänen! Han kom ut på scen och Ida, Kajsa och jag skrek av glädje. Showen var för övrigt helt grym och vi var helt hyper och kära i Timo efteråt i kön till att få en kram, ett foto och en autograf. Den bilden vart inte heller så snygg eftersom det som sagt regnade, men det är också skit samma. Vi stod i den där kön (som faktiskt var väldigt kort) i en timme eller något så vi gick hem efter det och struntade i att se Teddybears.

Dag 3 - 30 juli
Det såg ut att bli hyfsat väder då det var uppehåll när vi gick för att se Billie the Vision and the Dancers klockan tre. Men någon timme sedan kom regnet och vi fick ta på oss våra regnponchos igen. Det blev en god måltid på mr. james och sedan full fart på Hoffmaestro, även om vi faktiskt stod och gäspade. Inte riktigt våran stil på musik... hm. Men vi hängde med på Amanda Jenssen sen, som var riktigt bra. Takida tittade vi även på en stund innan vi rockade loss på Maskinen. Inte alls vad någon av oss lyssnar på, men vi var trötta, blöta och kände för att gå lite wild and crazy. Så tillsammans med fulla festivalare så hoppade vi och dansade för fullt. Sjukt kul! Efteråt så var det bara Public Image Ltd som skulle spela. De sög. Ärligt. Vi gick därifrån efter tio minuter, hem till sängarna.

Dag 4 - 31 juli
Sista dagen, sorligt. Varken jag, Ida eller Kajsa ville att Putte skulle ta slut. Vi gick dit lite senare, vid fem, för att kolla på Andreas Grega... som jag faktiskt inte vet varför vi tittade på. Inte bra alls. Vi åt sedan tacos hos Ida och var tillbaka till Melissa Horn som spelade några fina melodier. Efter det blev det Petter och sedan Lillasyster (som fick ta över N*E*R*D som ställde in), kanske inte heller de bästa artisterna. Men klockan halv ett var det äntligen dags för bandet alla hade längtat efter under hela PIP - The Hives. Vi var där en halvtimme innan och oroade oss en aning för duggregnet. Vi gick i alla fall en bra plats framme vid scenen där vi kunde se allt. 00:31 entrade Howlin' Pelle Almqvist IP's stora scen med sitt band och körde igång. Jublet var massivt och hela IP var fullt med folk. I en och en halv timme släppte vi loss mer än vad vi någonsin gjort tidigare och hade det så otroligt bra. Det var fullt drag och allsång i högsta grad. Tiden gick för snabbt och helt plötsligt var Putte i Parken för i år slut. Kajsa, Ida och jag fortsatte att sjunga på vägen hem och nämnde konstant hur jävla bra det var. The Hives - det bästa livebandet jag någonsin sett.

Fyra dagar som varit helt fantastiska tack vare alla trevliga människor jag träffat och all underbar livemusik jag fått uppleva. Vädret kunde ha varit bättre, men det är ju en del av festivalen. Jag hoppas starkt på Putte igen nästa år. Det är sommarens höjdpunkt.

Ida och jag tog massa bilder, såklart, och enligt min goda kamrat så kommer de upp på hennes facebook imorgon. Tills vidare - Puss och Kram!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara ditt namn

E-POST

URL

Kommentar: